16 January 2017

POULET AUX PRUNES ****+

Zaczęło się uroczo... a później jakoś fabuła straciła sens... Na końcu niby się wszystko wyjaśnia, ale no cóż... Bajkowe zdjęcia i stylistyka. Uwielbiam Jamela Debbouze. Łagodny, krótki film na skołatane nerwy.

15 January 2017

Žilvinas Kempinas w Galerija Vartai ******!!!!


video



video






COLLATERAL BEAUTY ****

Przepłakałam prawie cały film. Mimo to całkiem niezły, mimo, że pozostaje "amerykański". A gdy wyobraziłam sobie, że Gaba ma raka i umiera... no cóż,  w ciemności sali mogłam się wypłakać z lęku jaki ta myśl wywołała. But... life goes on... Carpe diem. Tak bardzo staram się każdego dnia... :) I w przeciwieństwie do mego najukochańszego męża uważam, że Will Smith wcale nie jest jak Morgan Freeman... Bardzo mu daleko. Tak czy siak uświadomiło mi to, że w sumie nie ma za dużo wyjątkowych Czarnych aktorów. Warto się zatrzymać...

THE DRESSMAKER *****

Bardzo "teatralny" film, co ostatnio częste w kinie. Przyjemny, zabawny, budujący. Sporo bardzo dobrych scen zwłaszcza ta z płonącym, czerwonym dywanem.  Naprawdę warto!!!

14 January 2017

THE YOUNG POPE *****

Hmmmm.... 3 odcinki... Ciekawy, bardzo ciekawy. Nigdy nie widziałam ani filmu ani serialu jak ten... Bo kościół, to taki niewygodny temat. Bardzo interesujący. Świetny pomysł, co by było gdyby nowy papież okazał się no cóż, nie pokornym barankiem, ale... "Absence is presence"...  Tak czy siak, warte spróbowania.

11 January 2017

Moskwa, Pominiki architektury z XIV-XVII wieku *****

Interesujący album z lat 70. Gdybym nie wiedziała, że zdjęcia pochodzą z Moskwy, to chyba nigdy bym nie zgadła.

Lietuvos TSR Valstybinis Dailes Institutas ******!

Naprawdę świetna. Prace studentów z lat 60 i 70, ze wszystkich dziedzin sztuki. Znalazałam nawet obraz Statysa  Eidrigeviciuss... Prace świetne temetycznie, pomysłowo i wykonanie. Bardzo interesujący album!

"Pan tu nie stał" Jan Gondowicz ****

Przeskanowałam, bo jakoś nie miałam serca, żeby przeczytać, nawet jeśli kilka pomysłów było bardzo interesujących... Zbyt intensywny intelektualizm.

10 January 2017

NOW YOU SEE ME ****

Lekkie, łatwe i przyjemne, ale nic poza tym.

07 January 2017

PATRICK MURPHY fotografijos paroda „Prabėgomis / Passing By / Мимоходом“ in ARKA *****

Burst Balloons, Moscow
Dobre załapacze chwil :)

LAIŠKAI ATEIČIAI w galerii ARKA *****

Vilija Mačiulytė, Kopenhaga, 2001

Elgė Lipėkaite, Vėjas, 2016
Elgė Lipėkaite, Vėjas, 2016 
Kazys Kęstutis šiaulytis, Modelis it dailininkas 2016
Eugenia Pilypaitienė, Mokinukė, 1984
Bardzo przyjemne akwarele :).

06 January 2017

II Ogólnopolska wystawa znaków graficznych w galerii ARKA w Wilnie ;) *****



Tu pracowała mama ma ;)
Bardzo ciekawe. I piękne też w swojej prostocie.

MULAN *****

Stary, ale jaki świetny!

03 January 2017

"Patrząc w słońce" Irvin D. Yalom *****

Okazało się, że mam z Panem Yalomem jeszcze więcej wspólnego niż sądziłam. Mimo, że nie zgadzam się z nim, że każdy człowiek odczuwa lęk przed śmiercią, to popieram go w całej reszcie przkonań. Przez tego arcy mądrego Pana terapeutę, znowu zaczęłam się zastanawiać czy by jednak nie iść na szkolenie i na stare lata się przekwalifikować...
Bardzo interesująca książka, nie tylko dla terapeutów, zdecydowanie polecam. ASD to pierwsza papierowa książka od miesięcy... może blokada została przełamana... ;)

THE SNOW QUEEN 3

Scenariusz może trochę hmmm... nie do końca przemyślany, kilka wątków się nie klei, ale animacja OK, nie jakaś powalająca, ale wszystko było w porządku. Na pewno o wiele lepsza niż o pieskach. Jak się przypatrzeć można znaleźć sporo rosyjskich motywów (wielkie rzeźby z sierpem i młotem haha).  dzieciakom na pewno się spodoba.

27 December 2016

BILLY ELLIOT ******!!

Jeden z najlepszych filmów jakie w życiu widziałam. Wczoraj obejrzałam go po raz trzeci... Wspaniały. Wszystko - historia, scenariusz, zdjęcia, scenografia, aktorzy. Film obowiązkowy.

18 December 2016

SNIEGUOLĖ IR SEPTYNI NYKŠTUKAI (Teatras Lele) *****

Uwielbiam tę estetykę... Mała sala w piwnicy dodaje klimatu... Bardzo polecam :)!

17 December 2016

IT's COMPLICATED ****

Trailer był zabawniejszy niż sam film, szczerze mówiąc... Tak, czy siak, pomysłowa sytuacja, mieć romans ze swoim byłym mężem... Oh, Meryl Streep, she is great :).

HOPE SPRINGS ****

Zabawna komedyjka na sobotni wieczór.

MAMMA MIA! *****

Znakomite! Cóż za przesmaczna parodia...  Oglądałam w kuchni podjadając czekoladę na przemian z parmezanem prosto z Włoch (prezent od Guzal, mniam).... i podśmiewałam się w głos!! :) Nie jest to wyszukany humor, ale... dobrze zrobione... hmmm... brakuje mi słowa, może później znajdę.
Meryl Steep najlepszą aktorką na świecie jest ;)
Matka Leonarda z "The Big Bang Theory" też jest niezła ;). I ten cudowny dystans, który wszyscy aktorzy mają do granych przez siebie ról, lukrowanych, melodramatycznych scenek na greckiej wyspie... Oh... miodzio! Czemu nasi nawiedzeni politycy nie mają chociaż promila... Na relaks... rewelacja. Czy wspomniałam już, że Meryl Streep najlepsza jest? ;)

04 December 2016

"Historia ślimaka, który odkrył znaczenie powolności" Luis Sepúlveda *****

Jakaś faza ślimakowa całkiem przypadkiem nastała... Przeczytałam kilka książek Pana Luisa, a tego ślimaka odkryłam przypadkiem na targach książki, a ze książki wydawnictwa Noir sur Blanc można kupować w ciemno, zatem także uczyniłam ze ślimakiem :).
Książka jak na ślimaka powolna i ciekawa, niestety tłumaczenie pozostawia wiele do życzenia i język, jest strasznie ciężki, zwłaszcza skoro książka kierowana jest dla dzieci... Kilometrowe, zagmatwane zdania, ze sama się w nich czasem gubiłam. Tak czy siak warto :).

TROLLS *****

Świetna muza, szkoda, że oglądałam z francuskim dubbingiem, bo i większość piosenek przetłumaczyli... Świetnie zanimowane i historia urzekająca. Ale najbardziej podobała mi się faktura filmu, wszędzie filc i wełna :). Ernestowi też się podobało ;).

"Kim jest ślimak Sam?" Maria M. Pawłowska, Katarzyna Bogucka, Jakub Szamałek ******

Bardzo dobra książeczka o inności. Dzięki personifikacji wszystko narysowane bardzo naturalnie. Uczy dzieci otwartości i tolerancji. Do tego fajne ilustracje. Polecam bardzo, tak od 5 lat.

30 November 2016

JUOZO BUDRAIČIO „MANO PARYŽIUS“ Vytauto Kasiulio dailės muziejuje

No cóż wystawa nudna, bo zdjęcia kiepskie i tematycznie i technicznie... A wszyscy wiedzą, że uwielbiam stare zdjęcia, ale tu nie ma nic... i wcale nie ma impresji z miasta, nie oddają ani klimatu ani niczego... Ot kiepskie foty z wakacji. Nie warto zupełnie.

28 November 2016

"Granice szaleństwa" Alex Kava ****

Zwykły kryminał, zupełnie nic specjalnego. Morderca nieźle ukryty.

LOBSTER *****

Dziwny baaaardzo, ale dobrą dziwnością. Świat, w którym zakazane jest bycie singlem... Jeśli ktoś się rozwodzi albo owdowieje, jest wysyłany do specjalnego zakładu, gdzie odbywa się parowanie. Jednocześnie rebelianci bojkotujący system przechodzą w drugą skrajność, zabraniają jakichkolwiek relacji damsko-męskich. Fajnie nakręcony, na pewno warty jako źródło interesujących przemyśleń.

OZZY ***

Średnia animacja, bardzo kiepska historia, za długi... Ale trzeba pamiętać, że produkcja hiszpańska, a nie amerykańska... Bardzo fajnie narysowane postacie, ale psy mi się nie podobały... DO kina nie warto.

25 November 2016

Nezinoma Daile IN ARKA ****

 Hmm.. Kilka interesujących prac, ale nic specjalnego...
Sarunas Sauka, Maudymas, 1984
Algimantas Svegzda, Radiacija, 1973
Arvydas Gurevicius, 1989
Kazimieras Januta, 1988
Valentinas Antanavicius, 1972
Romanas Vilkauskas, 1949-uju metu interjeras, 1987 


Leonardas Gutauskas, 1973




Aleksandras Vozbinas in ARKA *


Masakra, okropność, zupełnie nie mój styl i na całą wystawę tylko powyższy obraz uznałabym za dobry... Poniżej przykłady straszności...



"Sekret Wesaliusza" Llobergat Jordi ****

Hmm... Świetny pomysł, koniec XIX wieku, maszyny, budowle, wystawa światowa w Barcelonie... Niezłe poplątanie, ciekawe postacie, ale jakoś czegoś mi brakowało, nie umiem powiedzieć czego. Książka trochę jakby made in China, tak trochę po łebkach. Tak czy siak, trzeba przyznać, że rozwiązanie dobrze ukryte i umiejscowienie całej akcji i historii też bardzo malownicze. Zatem na wakacje albo do długiej podróży samochodem bezproblemowo. 
PS. Z perspektywy czasu, chyba nawet bardziej mi się podoba ;).

"Baśń o świętym spokoju" Zofia Stanecka ****

Hmmm.... Trochę dziwna. Niby metaforyczna, ale przesłanie nie do końca mi leży. Chyba muszę jeszcze raz przeczytać, żeby móc się pełniej wypowiedzieć ;)

ŻYĆ NIE UMIERAĆ *****!

Bardzo dobry POLSKI film! O przewartościowaniu, o znalezieniu się w najchujowszej sytuacji z możliwych. Opowiedziane z humorem i pięknymi zdjęciami. No i Kot rewelacyjny. Pozostali aktorzy z resztą też. Moja ulubiona postać to chyba doktorek onkolog:). Bardzo, bardzo dobry! Obowiązkowo do kina!

GIRLS *****

Połknęłam właśnie sezon 4... W większości zabawny, o młodych ludziach ok 25 próbujących żyć w Nowym Jorku... Specyficzny humor i punkt widzenia. Główna bohaterka jest niezłą "świruską", mimo, że nie lubię tego słowa, to bardzo dobrze tu pasuje... Poza tym ma nadwagę, tatuaże i czasami wygląda jakby była z księżyca... W ogóle większość postaci jest jednocześnie realistyczna i z księżyca ;). Krótkie odcinki, bardzo przyjemne na wieczorny relaks. Polecam :)